Interview door Niels Roos Voor de studenten op Iselinge Hogeschool blijkt de ELO voor een portfolio minder geschikt te zijn. Studenten zoeken constant naar een omgeving die aansluit op hun wensen en behoeften. Elise Klein Baltink en Koen Kraaijvanger experimenteerden met het nieuwe portfolio waar badges worden toegekend.
Niets is frustrerender dan weten dat je iets kan en vervolgens niet de mogelijkheid krijgt om dat te laten zien. Zeker als het gaat om een portfolio, die bedoeld is om te laten zien wie je bent en wat je kan. Deze frustratie was voor ons, Elise Klein Baltink en Koen Kraaijvanger, de aanleiding om mee te doen met de portfolio pilot van Simulise. Tijdens opdrachten als Horizon Verbreden en Webkwestie zijn er al, met succes, sites gebouwd en vorm gegeven. Het oude portfolio in de ELO, was echter bijna onmogelijk om te bouwen en behalve de kleuren veranderen was er ook weinig vorm aan te geven. Er zit een wereld van verschil tussen dat portfolio en de opgeleverde producten bij Horizon Verbreden en Webkwestie: het portfolio geeft dus geen realistisch beeld van wat een student allemaal op ICT gebied kan. Gelukkig hadden niet alleen studenten dezelfde frustratie, maar de docenten van Iselinge Hogeschool ook. Daarom was het digitale portfolio een van de onderwijsvraagstukken waarmee Kennisnet aan de slag ging. Uiteindelijk kwam hier Simulise naar voren als oplossing. Simulise biedt namelijk een basisstructuur voor een portfolio site. De ELO deed dit ook, maar in tegenstelling tot de ELO kan er bij Simulise wél aan de vormgeving worden gesleuteld. Dit gaat met behulp van een aangepaste versie van WordPress, waarin de student zelf aanpassingen kan maken aan de vormgeving, en tekst kan voegen. Werken met WordPress Simulise omgeving heeft wel wat opstartproblemen opgeleverd: waar zit welke knop? En wat kan je waar aanpassen? Ook bij de ELO was dit het geval, maar de WordPress Simulise omgeving werkt uiteindelijk makkelijker door de gebruiksvriendelijkheid. De interface om dingen aan te passen is namelijk duidelijker. Vanuit Simulise zijn de opties beperkt om het simpel en overzichtelijk te houden. Hoe je het ook went of keert, de student zal moeten leren hoe het programma werkt om zijn of haar portfolio te maken. Het portfolio van Simulise heeft echter een enorm voordeel ten opzichte van de ELO, en dat zijn de badges. Bespottend is dit systeem ooit ‘ stickers voor volwassenen’ genoemd, maar eerlijk is eerlijk, het werkt wel. Het werkt erg motiverend dat het portfolio voor ieder onderdeel op zich kan worden beoordeeld. De voortgang van het portfolio wordt zo ook concreet voor de student. Een extra pluspunt is dat de beoordeling en voortgang in de vorm badges ook zichtbaar op het portfolio kan worden geplaatst. In tegenstelling tot de ELO staat het portfolio van Simulise nog in de kinderschoenen: er wordt veel ontwikkeld om problemen te verhelpen en er ontstaat steeds meer kennis over het programma dat onderling gedeeld kan worden. Waar de problemen van de ELO blijven staan en leerjaar naar leerjaar doorschuiven, worden de problemen met Simulise steeds kleiner. Het is niet reëel om te denken dat straks iedere student meteen feilloos met Simulise kan werken, maar een eigen portfolio maken met veel minder problemen dan bij de ELO is wel mogelijk met Simulise. Zeker als studenten hier vanaf het eerste moment al mee beginnen. eerlijk, het werkt De kleine problemen en vragen die er altijd zullen blijven kunnen makkelijk worden opgelost op het forum van Simulise. Hoewel dit onderdeel vrij nieuw is, en er nu nog weinig gebruik van wordt gemaakt, heeft het wel de potentie om veel gebruikt te worden. Op het forum is het mogelijk om van alles met elkaar uit te wisselen, en kunnen zowel docenten als studenten op elkaar reageren. Studenten kunnen met de hele klas situaties van stages bespreken, vragen of opdrachten of het portfolio zelf uitwisselen en ook de docent betrekken in een discussie, als het gaat over de beoordeling bijvoorbeeld. Dit gebeurt in het echt al veel: in het derde jaar wordt het zelfs verplicht om gesprekken te voeren waarin situaties worden geanalyseerd en besproken. Ondanks dit blijft de behoefte om ervaringen en vragen uit te wisselen erg groot. Het forum biedt hiervoor de mogelijkheid, omdat studenten wanneer het hen uitkomt het forum kunnen bekijken en reageren. Het is niet zo dat het forum de interventie gesprekken uit het derde jaar overbodig maakt, maar het is een aanvulling hierop. Voor de studenten in het eerste en tweede jaar is het forum een goede voorbereiding op de gesprekken in het derde jaar. Daarom vermoeden wij dat het gebruik van het forum alleen maar zal toenemen. Het enige wat weinig gebeurt en uit zichzelf niet zal veranderen is het bloggen of het reageren daarop, maar dat heeft een reden. Het gebruik maken van een portfolio is verplicht, hier wordt je op beoordeeld, het forum is de plek waar je vragen of opmerking kwijt kan, maar bij het bloggen hoort niks. Ja, het is leuk. Maar verder niks, en daarom wordt het niet gebruikt. Het is niet verplicht, er zijn geen criteria aan verbonden, dus voor studenten is er geen reden om blogs te schrijven, laat staan om daar op te reageren. De paar studenten die dat wel doen, doen dat omdat ze uit zichzelf de motivatie hebben om er iets moois van te maken, en Simulise biedt hen de mogelijkheid om dat te doen. Het merendeel van de studenten doet echter alleen iets als het moet, of er studiepunten aan verbonden zijn. Zolang het bloggen en het reageren daarop vrijblijvend is, zal dit sporadisch gebeuren. Ondanks dat werkt Simulise zeker motiverend want er zijn een paar studenten die er vrijwillig mee werken en er uit zichzelf veel tijd en moeite in steken. Het portfolio dat deze studenten straks opleveren lijkt meer op wie zij zijn en wat zij kunnen, doordat zij onder andere door middel van blogs laten zien wie zij zijn en hoe zij bepaalde situaties ervaren. Ook is er dankzij het portfolio van Simulise nu de kans om bijvoorbeeld jouw hobby’s te koppelen aan je leerkracht zijn. Je kan laten zien wat jij allemaal kan door je zelf bedachte lessen en je meningen op jouw site te plaatsen. Meer motivatie hebben wij in ieder geval niet nodig, want onze frustratie is op een mooie manier opgelost.
1 Comment
|