Bij ons op school oefenen we regelmatig met het maken van redactiesommen (verhaaltjessommen). Dit begint al in groep 4 en ook in groep 8 zijn wij hier nog wekelijks druk mee. In onze rekenmethode komen over het algemeen kale bewerkingen aan bod. De focus ligt daarnaast ook op het automatiseren, maar sommen verstopt in verhalen? Die zijn minimaal terug te vinden. Nou zijn de meningen verdeeld over hoe zinvol het is om redactiesommen te begrijpen en te kunnen maken, en of het wel een onderdeel is die onder het vakgebied 'rekenen' valt of dat het meer bij 'begrijpend lezen' thuishoort. Maar op veel basisscholen worden leerlingen er tegenwoordig nog wel mee geconfronteerd o.a. tijdens entree- en eindtoetsen. Voor de leerlingen is het prettig wanneer ze hier van te voren natuurlijk al mee kennisgemaakt hebben. Persoonlijk vind ik dat de redactiesommen meer thuishoren bij het begrijpen van de tekst en hier een som uit kunnen halen. Wanneer je eenmaal de juiste som(men) ontdekt hebt, dan pas begint het echte rekenwerk. Maar het kan nog best lastig zijn om te achterhalen wat je nou precies moet berekenen! Er worden veel verschillende woorden gebruikt en ook veel woorden waar de kinderen van tegenwoordig nauwelijks meer mee in aanraking komen. Denk bijvoorbeeld aan een pond, een dozijn of het product van. Ze hebben geen idee! Om deze reden heb ik een poster ontworpen, waar zoveel mogelijk begrippen op staan die voorkomen tijdens de redactiesommen. Hopelijk hebben jullie en jullie leerlingen er net zoveel aan als die van ons! De poster is hier gratis te downloaden.
Ook kun je kijken op de pagina's van rekenen, voor andere handige leskaarten en posters. Volg mij op instagram voor een kijkje in mijn groepen!
0 Comments
|
|